Odborné sociální poradenství

Popis realizace poskytování sociálních služeb – odborného sociálního poradenství

Služba je poskytována v poradnách v:

  • Českých Budějovicích *) a Českém Krumlově (ID sociální služby 7931741)
  • Jindřichově Hradci (ID sociální služby 3306005)
  • Písek, Strakonice, Blatná (ID sociální služby 8826190)

Kontakty na jednotlivé poradny, jejich aktuální provozní dobu, místo kde je naleznete a další ifnromace jsou ZDE.

*) V Českých Budějovicích poskytujeme služby krom naší poradny je na adrese Mánesova 11/3b rovněž ve Vazební věznici. Jedná se o specifickou službu, určenou pouze pro vězně tohoto zařízení. Konzultace si sjednávají prostřednictvím pracovníků Vazební věznice.

POSLÁNÍ SLUŽBY A CÍLE

Cílem služby odborného sociálního poradenství je poskytnutí včasné a snadno dosažitelné pomoci všem, kteří se ocitli v obtížné životní situaci, kterou nejsou schopni sami řešit a je potřebný zásah odborníků.

Posláním poskytované služby je pomoc klientům, kteří jsou v nepříznivé sociální situaci, nebo jim taková situace hrozí, pomoci klientům lépe se orientovat v jejich právech a povinnostech a pomoci jim nalézt řešení pro jejich situaci. Služba podporuje samostatnost a nezávislost klientů. Je nezávislým místem bezplatné, důvěrné a nestranné pomoci.

POPIS POSKYTOVANÝCH SLUŽEB

V rámci služeb nabízíme zájemcům

  • Základní sociální poradenství
  • Odborné sociální poradenství
  • Fakultativní služby

V rámci základního sociálního poradenství poskytuje zájemcům potřebné informace přispívající k řešení jejich nepříznivé sociální situace. Jedná se o:

  • poskytnutí informace směřující k řešení nepříznivé sociální situace prostřednictvím sociální služby,
  • poskytnutí informace o možnostech výběru druhu sociálních služeb podle potřeb osob a o jiných formách pomoci, například o dávkách pomoci v hmotné nouzi a dávkách sociální péče,
  • poskytnutí informace o základních právech a povinnostech osoby, zejména v souvislosti s poskytováním sociálních služeb, a o možnostech využívání běžně dostupných zdrojů pro zabránění sociálního vyloučení a zabránění vzniku závislosti na sociální službě,
  • poskytnutí informace o možnostech podpory členů rodiny v případech, kdy se spolupodílejí na péči o osobu.

V rámci odborného sociálního poradenství nabízíme zájemcům:

  • zprostředkování kontaktu se společenským prostředím a zprostředkování navazujících služeb,
  • sociálně terapeutické činnosti: poskytnutí poradenství v oblastech orientace v sociálních systémech, práva, psychologie;
  • pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:
    • pomoc při vyřizování běžných záležitostí,
    • pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s přirozeným sociálním prostředím
  • sociální a psychosociální pomoc
  • jednání s orgány státní správy a Policie

V rámci fakultativních činností nabízíme zájemcům zejména:

  • akreditované služby poradenství v oblasti oddlužení související se sepsáním a podáním návrhu na povolení oddlužení (v souladu s insolvenčním zákonem)
  • vzdělávání klientů v oblasti insolvenčního řízení – sepsání a podávání návrhů na povolení oddlužení, celého systému

Fakultativní činnosti jsou poskytovány klientům bezúplatně, jsou hrazeny z jiných projektů realizovaných organizací. Jsou poskytovány mimo ambulantní hodiny určené pro služby základního a odborného sociálního poradenství.

Oblasti poradenství

  • finanční a rozpočtová problematika, dluhové poradenství
  • rodina a mezilidské vztahy
  • sociální pomoc
  • diskriminace a porušování lidských práv
  • majetkoprávní vztahy
  • pracovně právní vztahy

CÍLOVÁ SKUPINA (OKRUH OSOB)

Služba je určena pro osoby starší 15 let, pro:

  • osoby v krizi
  • osoby, které jsou, nebo se mohou stát obětí trestné činnosti

ZPŮSOB POSKYTOVÁNÍ SLUŽBY

Služba je poskytována ambulantně v poradnách. Každá poradna má svou provozní dobu, v rámci které může klient vždy poradnu navštívit. Klient nemusí být na schůzku předem objednán.

Pro klienty, kteří nemohou v provozní době poradnu navštívit je možnost objednání se i mimo provozní dobu. Pro objednání jak v provozní době tak mimo tuto dobu je možno využít jak telefonu (kontakty na www.theia.cz) tak i mailu pomoc@theia.cz. Maximální doba objednání je 14 pracovních dnů. Poradny jsou určeny zejména pro klienty okresů, kde se poradny nacházejí. Využít ji však může klient i z jiných míst České republiky. Kapacita je přednostně nabízena klientům z Jihočeského kraje.

Krom ambulance je možno využít LINKY POMOCI (775 202 421) nebo emailu pomoc@theia.cz. Na telefonické lince je přítomen sociální pracovník, který je připraven pomoci řešit situaci klientů. Dotazy směrované na emailovou linku jsou sociálními pracovníky vyřizovány tak, aby tazatel obdržel do 48 hodin (mimo svátky a víkendy) odpověď.

Služby jsou poskytovány bezúplatně ze strany klientů.

Jednání se zájemcem o službu

Při prvním osobním kontaktu je klient informován o základních pravidlech a podmínkách poskytování služby. Jednotlivé konzultace jsou v rozsahu 30 – 60 minut, s přihlédnutím k obtížnější situaci je možné konzultaci prodloužit. Během první konzultace si pracovník a klient ujasňují, jaké služby mohou být klientovi nabídnuty a jaké neposkytujeme. Klient je informován o způsobu nakládání s jeho osobními daty.

Pokud se klient rozhodne nabízenou službu využít, po celou dobu, kdy tuto službu využívá, a pokud je to možné, se mu věnuje stejný pracovník. Pracovník, který s klientem spolupracuje, je určen po první úvodní konzultaci.

Veškeré informace jsou klientovi poskytovány srozumitelným způsobem a tak aby se na základě získaných informací mohl rozhodnout, zda služba splňuje jeho požadavky a zda ji využije nebo ne.

Průběh sociální služby

Dílčí cíle

Pracovník si spolu s klientem stanovují dílčí drobné cíle, kterých chtějí společně v průběhu schůzek a mezi nimi dosahovat. Principem stanovení cílů je dodržení SMART hodnot (pozn.: způsob stanovení reálných cílů)

Zodpovědný za správné nastavení cílů je pracovník. Klient je motivován ke spolupráci při nastavení cílů, tak aby ho motivovalo jejich plnění.

Individuální plán

Pracovník si s každým klientem vytváří individuální plán. Pracovník je zároveň zodpovědný za aktualizace plánu, ale také za jeho realizaci.

Ukončení poskytování služby

Ukončení poskytování služby může být jednak ze strany klienta, ale také ze strany pracovníka.  Klient může službu ukončit kdykoliv a nemusí nijak zdůvodňovat, proč spolupráci ukončil.

K ukončení spolupráce ze strany organizace může dojít v těchto případech:

  • klient se chová agresivně
  • klient je pod vlivem návykových látek
  • klient dlouhodobě nespolupracuje
  • klient dosáhl osobních cílů
  • poskytovaný rozsah služeb není schopen naplnit osobní cíle klienta, je potřeba jej předat na jiná zařízení, která poskytuje služby, s jejichž pomocí dosáhne klient svých osobních cílů

NÁVAZNOST POSKYTOVANÉ SLUŽBY

Naše organizace má spolupracující osoby, které se mohou spolupodílet na péči o klienta (psychiatr, psychoterapeut, advokát). Dále organizace zajišťuje návaznost na instituce a organizace, které se mohou podílet na péči o klienta (intervenční centra, soudy, orgány činné v trestním řízení atd.

VYŘIZOVÁNÍ STÍŽNOSTÍ KLIENTŮ

Klient může stížnost podat ústně pracovníkovi organizace, písemně (prostřednictvím formuláře, nebo dopisu, který zašle na adresu sídla organizace) nebo elektronicky na adrese  info@theia.cz.

Řešení stížností je v kompetenci ředitelky organizace. Veškeré podněty jsou řešeny ve lhůtě 30 dní od převzetí či doručení. Do této lhůty je o výsledku šetření týkající se stížnosti stěžovatel vyrozuměn, a to formou, jakou stížnost podal.

Pokud je stížnost vedena proti konkrétnímu pracovníkovi, vyžádá si ředitelka vyjádření daného pracovníka ke stížnosti. Opakovaná stížnost se stává předmětem externí supervize.